Az egészségügyi intézmények kiemelt szerephez jutottak a járvány kezelésében. A kórházakban, orvosi rendelőkben egyszerre kell gondoskodni a betegek és a szakmai stáb biztonságáról, és megelőzni a vírus terjedését. Hosszútávon az általános óvintézkedéseknél ebben a szektorban többre van szükség. Működési és szolgáltatás-design szinten kell elkezdeni az újratervezést.
A COVID-19 nyomán világszerte megváltozott az egészségügyi ellátás módja és intézményi működése. Minden ellátásban, legyen az járó- vagy fekvőbeteg, intenzív vagy otthoni ápolás, kiemelt szempont, hogy a páciensek és egészségügyi dolgozók is védve legyenek a vírussal szemben. Ha hinni lehet a szakértőknek, a jövőben rendszeresen kerülhetünk szembe hasonló helyzetekkel, így nem átmeneti, kényszermegoldásokra van szükségi.
A hosszútávon is biztonságos működés kialakítása építészek, mérnökök és szolgáltatás- és folyamat-tervezők kezében van. Ezek a szakemberek már most is olyan terek és működési háttér kialakításán dolgoznak, amikben megvalósítható a távolságtartás, a folyamatos tisztaság és az érintésmentes környezet – mutatnak rá a Facilitiesnet szakértői. Ali Summerford és Ron Reim úgy véli, sok mai stratégiából, követendő norma lesz 2021-re.
Érintésmentes rutin
A járvány hatására elterjedő érintésmentes technológiák az egészségügyi intézményeket sem kerülik el. Gondoljunk csak a kórházakban, rendelőkben vagy iskolákban szinte pillanatok alatt bevezetett érintésmentes testhőmérsékletmérési rutinra, vagy időpontfoglalási és bejelentkezési lehetőség biztosítására, különböző irányító- és infopultok felállítására.
Amerikában az alkalmazáshasználat is jelentősen megnőtt ebben a szegmensben. Sok kórház már korábban is arra bíztatta pácienseit, hogy okostelefonjukról applikáción keresztül jelentkezzenek kezelésekre. A járvány csak gyorsította a gyakorlat elterjedését.
Az érintésmentes technológiák alkalmazása a legidősebb és a legfiatalabb korosztályok esetén mégis nehézséget jelentenek. Az idősebb generációban van egyfajta bizalmatlanság az új technológiákkal szembeni, a kisgyerekek pedig szeretnek mindent megérinteni, megfogni, hiszen ez szerves része a fejlődésüknek. A várótermekben és kórtermekben elhelyezett speciális érintésmentes rendszerek sokat segíthetnek a gyermekek szórakoztatásában, miközben csökkentik a vírusok terjedését is.
Rövidülő várakozás – áramló rendszerek
A jövőben vélhetően kevesebb és egymástól távolabb elhelyezett székkel felszerelt, összeségében is kisebb váróterekre lesz szükség az intézményekben. De várhatóan több helyen alakítanak ki olyan speciális kezelőket, melyek direkt külső bejárattal rendelkeznek, lehetővé téve, hogy a beteg belépve közvetlenül és kizárólag az orvossal és az ápolóval találkozzon, így csökkentve a kockázatos kontaktusok számát.
A plexifallal leválasztott recepció vagy nővérpult széles körben elterjedt szükségmegoldás, mert bár valóban védelmet nyújt a dolgozók számra, és a páciensek is megértik fontosságát, mégsem megnyugtató, bizalomkeltő látvány. Ezen a területen mindenképpen fejlesztésekre van szükség, hogy olyan teret alakíthassunk ki, ami egyszerre biztonságos és barátságos.
Online orvosi ellátás
Már a járvány előtt is megfigyelhető volt, hogy a páciensek és az egészségügyi szakemberek, is növekvő érdeklődést mutatnak az online orvosi szolgáltatások iránt.
A COVID-19 ezen a területen is gyorsította a folyamatot az akut, krónikus és speciális ellátások esetén.
Ami felé haladunk: az online orvosi konzultációkon kiszűrhetők a COVID-19 fertőzöttek, gyors és kockázatmentes ellátás biztosítható az egyéb betegségben szenvedő páciensek számára, és olyan állapotok azonosítására, ahol további orvosi konzultációra lehet szükség. De optimális megoldás azok számára is, akik vidéken élnek és csak hosszas utazással tudnának orvossal konzultálni.
A lelki és mentális egészségmegőrzéshez is tökéletes platform az online egészségügyi tér. A COVID-19 válság alatt egyre többen kezdték alkalmazni, ha a testi egészségük mellett mentális és lelki egyensúlyuk fenntartásához szakember segítségére volt szükség.