FbPixel
2024 március 19.
Épületüzemeltetés

Adatközpont-üzemeltetés: átrendeződött a járványhelyzetben

Adatközpont-üzemeltetés: átrendeződött a járványhelyzetben

Az adatközpontok üzemelése sem állhatott meg a koronavírus megjelenésével, sőt, az online megoldások felértékelődésével még fontosabb lett a zavartalan működés fenntartása. A létesítményvezetők ebben a helyzetben folyamatosan azt tanulják, hogyan biztosítsák a megszokott működést kevesebb on-site kollégával – derült ki a Facilitiesnet nemrégiben végzett felméréséből.

Kevés olyan terület van, ahol a járvány ne késztette volna arra a vezetőket, hogy eltérjenek az addig megszokott munkarendtől. A legtöbb vállalathoz hasonlóan az adatközpontok üzemeltetőinek is alapvető működésbeli változásokkal kellett szembenézniük: a helyszínen dolgozók létszámának csökkentésével párhuzamosan biztosítaniuk kellett az otthoni munkavégzés (home office) lehetőségét. Ez több szempontból is kihívások elé állította a szakembereket.

Vészhelyzet esetén

Az adatközpontok nem tervezett leállásának leggyakoribb okai emberi hibából fakadnak. Ha kevesebb alkalmazott van jelen, könnyen előfordulhat, hogy elmulasztják a problémák korai jeleinek felismerését vagy a túlzott kapkodásban hibát vétenek.

Ez a rizikófaktor különösen megnő vészhelyzet esetén, illetve, ha bizonyos okok miatt nincs más választás, mint kevésbé tapasztalt kollégákkal üzemeltetni az adatközpontot. Mindkét eshetőségre érdemes felkészülni, és kiegészítő képzésekkel csökkenteni a kockázatot.

A home office kihívásai

Amennyiben változások következtében a munkavállalók kevesebb órát töltenek a létesítményben, vagy kevesebb munkavállaló dolgozik a helyszínen, a vezetőknek akkor is biztosítaniuk kell a fontos áramellátó- és hűtő berendezések megelőző karbantartását. Ez magától értetődőnek tűnhet, de kevesebb emberrel, kevesebb idő alatt ugyanazt a munkát a megszokott minőségben elvégezni, ha nem is lehetetlen, de – főleg a rutinszerű részletek iránti - fokozott figyelmet igényel!

Ha pedig az adatközpontok dolgozói az otthoni munkavégzést választják, más jellegű problémákra kell megoldást találni. Az üzemeltetőknek gondoskodniuk kell arról, hogy minden kolléga számára rendelkezésre álljon a szükséges technológia, valamint a megfelelő kapcsolat. Emellett szükséges lehet további képzésekre is, hogy a munkavállalók minél gyorsabban és biztosabban alkalmazkodhassanak az új helyzethez.

AMH
48 cikk