FbPixel
2024 április 18.
Épületüzemeltetés

Kiszervezés: amikor a létesítmények üzemeltetése szakértő kezekbe kerül

Kiszervezés: amikor a létesítmények üzemeltetése szakértő kezekbe kerül

Az idén 10 éves jubileumát ünneplő Létesítménygazdálkodási és Épületüzemeltetési Szolgáltatók Országos Szövetségének (LEO) elnöke a szakma jövőjéről beszélve elmondta: a szakma egészen biztosan átalakul, amelyben jelentős szerepe lesz az outsourcingnak, az ingatlanüzemeltetés kiszervezésének.

Vágó László, az idén februárban megválasztott LEO elnök a szövetség elmúlt 10 éve mellett a következő 10 évről is beszélt. A szakember az fmbusiness.hu-nak elmondta, a jövő egészen biztosan át fog alakulni, a változás elkerülhetetlen.

„Már megjelentek az okosházak, okoslakások, okosirodák. Egyre több olyan berendezés vesz körül bennünket, amely már saját maga jelzi a hibát, a karbantartás szükségességét, a csere időpontját.  Az épületeket egyre több szenzorral szereljük fel. Már most is grandiózus mennyiségű adat keletkezik és ez folyamatosan nő. A jövő afelé megy, hogy a mesterséges intelligencia kezeli és dolgozza fel   az adatokat, sőt, riportálja és ezek alapján javaslatot is tesz a szükséges teendőkre. A robbanásszerű változás az adatgyűjtés- és adatelemzés területén következik be. Ehhez pedig szakemberek, facility management cégek kellenek” – mondta a létesítménygazdálkodási szövetség elnöke.

Fenntartható üzemeltetés, körforgásos gazdasági szemlélet

Vágó László szerint a fenntartható üzemeltetéshez is szakemberek, FM cégek kellenek. „A körforgásos gazdasági szemlélet térnyerésével valószínűsítem, hogy egyre fontosabb lesz a moduláris rendszer az épületekben. Az építészeti, még inkább a gépészeti rendszerek csereszabatos LEGO-szerű egységekből fognak felépülni, a karbantartás, javítás idejére egy másik LEGO-típusú elemmel pótoljuk. A körforgásos szemléletnek megfelelő, könnyen javítható rendszerek is magukkal hozzák a szakma gyökeres átalakulását. Ebből következően a szaktudás és a szakcégek szerepe egyre inkább felértékelődik” – mondta a szakember.

A kiszervezés nem újkeletű az ingatlan szektorban – jegyezte meg Vágó László, aki már 20 évvel ezelőtt a kiszervezés úttörője volt. „Mára bőven van gyakorlati tapasztalatunk az ingatlanszolgáltatások kiszervezéséről, első kézből is, hiszen 20 évvel ezelőtt a Neo Property Services Zrt. maga is kiszervezéssel jött létre” – emlékezik vissza Vágó László.

A 20 év kiszervezési tapasztalattal rendelkező manager megjegyezte, a kiszervezéssel kapcsolatos döntést mindig az adott vállalatra és tevékenységre szabva kell meghozni.

Ingatlanüzemeltetés: outsourcing, kiszervezés?

„Sajnos a szóhasználat még szakmai körökben is elég pongyola, sokaknak nem világos a fogalmak pontos jelentése. Az outsourcing egy komplex feladatcsomag külső szakcégnek történő átadása, míg az outstaffing pedig a feladatok és az azt végző munkatársak együttes kiszervezését jelenti. A vállalatok a saját üzleti tevékenységüket támogató, jelen esetben ingatlan szolgáltatási feladatokat szervezik ki olyan cégekhez, amelyeknek ez a főtevékenysége. A folyamatok hatékonysága a kiszervezés során megnő, mivel egy profi szakcég kidolgozott feltételrendszerébe (szakemberek, folyamatok, eszközök) épülnek be. Az outsourcing partner, amelynek ez a főtevékenysége, jobban ki tudja használni a szinergiákat, megoldani a helyettesítést, kezelni a fluktuációt” – sorolta Vágó László az ingatlanokkal kapcsolatos kiszervezés, outsourcing előnyeit.

A kórházüzemeltetés kiszervezése, létesítmények üzemeltetése csökkenti az egészségügyi személyzet leterheltségét és növeli a betegellátás szakmai színvonalát

A Létesítménygazdálkodási és Épületüzemeltetési Szolgáltatók Országos Szövetségének elnöke az ingatlanüzemeltetés kiszervezés jó példájaként említette a kórházüzemeltetés outsourcing projektjét.

„Jó példa a kórházak üzemeltetésének kiszervezése, amely tehermentesíti a kórházakat, így azoknak sokkal több idejük, energiájuk és pénzük marad arra, hogy fő feladatukkal, a betegek gyógyításával foglalkozzanak. A létesítmények üzemeltetése szakértő kezekbe kerül, akik ehhez korszerű technológiai háttérrel, erőforrásokkal és tapasztalattal rendelkeznek. Mindez nemcsak a betegek és hozzátartozóik, hanem a kórházi dolgozók életét is megkönnyíti: csökkenti az egészségügyi személyzet leterheltségét és növeli a betegellátás szakmai színvonalát. A tapasztalataink azt mutatják, hogy a kiszervezéssel a létesítményüzemeltetés költséghatékonyabb tud lenni” – mondta az fmbusiness.hu-nak Vágó László.

A szakember az outsourcing mellett említette még az innovációt, amely az FM cégeknél – és a cégeket tömörítő szövetségnél – egyértelműen kézzel fogható. Ezáltal pedig az üzemeltetett ingatlanokhoz is könnyebben eljut.

 

Költséghatékonyabb és precízebb létesítményüzemeltetés

A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) július elsejével vette át a budapesti kórházak üzemeltetését, amely nagyobb probléma nélkül lezajlott.

Január elsejétől a vidéki kórházak üzemeltetését is átveszi a KEF, ezzel 81 kórház, 3-4 ezer ingatlan, 2 millió négyzetméternyi területén végez létesítményüzemeltetési feladatokat (műszaki üzemeltetés, takarítás, őrzés-védelem, park- és kertgondozás).

Bodó Attila Pál, a KEF főigazgató-helyettese az inforádiónak elmondta, a kórházak létesítményüzemeltetésének országos szintű kiszervezése hosszú távon költséghatékonyságot eredményez.

fmbusiness.hu
414 cikk

fmbusiness.hu Az fmbusiness.hu létesítményüzemeltetési portál.

Facility management hírek, érdekességek, innovációk és riportok az online térben. Az fmbusiness.hu üzemeltetője és hírügynöksége az Arany-Média Hírügynökség. A facility management hírportál főbb témái: épületüzemeltetés, létesítményüzemeltetés, ingatlan és irodaház hírek, építési és öko technológiák, külföldi és hazai szakmai érdekességek, újdonságok.