Az elmúlt években számos kihívással kellett szembenéznie a cégeknek és az FM-szakmának. A jelenlegi gazdasági helyzetben alapvető elvárás a költségek minél hatékonyabb csökkentése mellett a karbonsemlegesség eléréséért tett erőfeszítések is kiemelt fontosságúvá váltak. A járványhelyzet is arra késztette az döntéshozókat, hogy átgondolják eddigi működésüket, ráadásul a munkavállalók igényeit is folyamatosan szem előtt kell tartaniuk.
A szakma egyik legnagyobb kihívása: hogyan lehet teljesíteni a sokszor egymásnak ellentmondó célokat?
A létesítményüzemeltetésben egyértelműen körvonalazódni látszik az a négy fő probléma, amellyel jelenleg szinte minden cégnek meg kell küzdenie:
- az üzemeltetési költségek csökkentése;
- a nettó nulla kibocsátás eléréséért tett kötelezettségvállalások teljesítése;
- a járványhelyzetben született új előírásokhoz való alkalmazkodás; és
- az épületek átalakítása az értékes munkaerő bevonzására és megtartására.
Többek között az ENSZ klímakonferenciája is rávilágított arra, hogy a vállalatoknak be kell fektetniük a létesítmények átalakításába annak érdekében, hogy minél előbb elérhetővé váljon a karbonsemlegesség. Ez nem kevés költséget emészt fel, ráadásul a koronavírus megjelenésével azt is át kell gondolniuk a cégeknek, hogy hogyan használhatják intelligensebb módon irodáikat úgy, hogy azok erősítsék a vállalati kultúrát, és elősegítsék a hatékony, hibrid munkavégzést. Ha mindez nem lenne elég kihívás, a munkaerő toborzása és megtartása érdekében is idő, energia és pénz befektetése szükséges.
Külön-külön nem feltétlenül jelentenének leküzdhetetlen akadályt a fenti célok, ám az igazi kihívás abban rejlik, hogy ezek sokszor ellentmondanak egymásnak. Például a nettó nulla kibocsátásért tett kötelezettségvállalások teljesítése nagy beruházásokat igényel, ugyanakkor az első pont azt diktálja, hogy az FM-eknek a kiadások csökkentésén kell dolgoznia. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy az üzemeltetők megtalálják a legoptimálisabb utat, amellyel minden igénynek meg tudnak felelni.
Több párbeszédre lenne szükség az FM-ek és ügyfelek között
A nyílt kommunikáció és a még szorosabb együttműködés az egyik legfontosabb feltétele annak, hogy a különböző célokat hatékonyan tudják összehangolni a létesítményüzemeltetők és partnereik. Ugyanis jelenleg olyan kihívásokkal kell szembenézniük közösen, amilyenekre korábban nem volt példa, ezért a rendszeres, átlátható kommunikáció különösen értékes, aminek segítségével lehetővé válik a tudásmegosztás. Ezáltal az optimalizálandó területek azonosítása és a stratégiák javítása is egyszerűbbé válhat, és olyan ötletek, megoldások merülhetnek fel, amelyekkel az ügyfelek korábban nem is számoltak.
Fontos a hosszú távú célok kitűzése
Az FM-ek részéről érkező kezdeményezések sikerét korábban gyakran rövid távon értelmezhető mutatókkal és a költségcsökkentést középpontba helyezve értékelték, ám ennél következetesebb és hosszabb távú gondolkodásmódot kell elsajátítania a döntéshozóknak a látványosabb eredmények érdekében. Sok esetben a szerződésbe foglalt határidők sem biztosítanak elegendő időt az egyes célok megvalósítására. Erre kiváló példa a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, amellyel kapcsolatban többségében leghamarabb 2030-ig határoztak meg célokat. Ez azt jelenti, hogy a korábbi páréves időtartamok helyett most minimum 8 éves időtartamban kell gondolkodnia a cégeknek, és más kérdésekben is fel kell ismerniük a hosszabb határidők szükségességét a minél nagyobb rugalmasság és hatékonyság érdekében.
Elengedhetetlen az alapos elemzés a megtérülő befektetéshez
Az új célok eléréséhez szükséges innováció és a költségcsökkentés igényének egyensúlyban tartása érdekében az facility managereknek minden leendő beruházást alaposan elemezniük kell, mielőtt tovább lépnének. Sok esetben az épületek olyan technológiákat alkalmaznak, amelyekről később kiderül, hogy valójában nem is használják, vagy nem hoz érdemi megtérülést. Éppen ezért az üzemeltetőknek az egyik legfontosabb feladata, hogy minden esetben megkérdőjelezzék az adott befektetés megvalósíthatóságát és szükségességét. Ennek érdekében kulcsfontosságú az adatgyűjtés. A helyiségek megfelelő kialakításához például az létesítményüzemeltetőknek pontos képet kell kapniuk az egyes területek kihasználtságáról, amiben segítséget nyújthatnak foglaltságérzékelők, foglalási alkalmazások vagy beléptető rendszerek is. A pozitív megtérülés eléréséhez azonban az alkalmazott technológiák kiválasztása előtt kritikus fontosságú azok céljának meghatározása és átgondolása.
Forrás: facilitatemagazine.com