FbPixel
2024 november 04.
Épületüzemeltetés

Intelligens, automatizált megoldásoké a jövő

Intelligens, automatizált megoldásoké a jövő

...a takarító- és létesítményüzemeltetési ágazatban. Ezúttal a Smart Clean, egy indiai-szingapúri startup cég mutatott újabb irányt a takarító- és FM-szakma modernizálása felé. A 2017-ben indult vállalat olyan szenzorok által támogatott rendszert fejlesztett ki, melynek segítségével a létesítményüzemeltetők feladatainak teljes egésze strukturáltan ültethető át egyetlen platformra.

 

A takarító- és FM-szektorban számos olyan megoldásra váró probléma van jelen, amelyek már régóta foglalkoztatják az üzemeltetőket, ám ezek elsimítása nem egyszerű feladat. Az egyik nehézség, hogy ebben az iparágban a folyamatok rendkívül munkaigényesek, ráadásul az eszközök kopásának aránya is igen magas, emiatt nagyon sok cég elhasznált vagy sérült felszerelést használ. Mindemellett szinte lehetetlen, hogy a takarítási folyamatok ellenőrzéséért felelős személy képes legyen fenntartani az adott intézményben az elvárt tisztasági szintet anélkül, hogy ő maga a helyszínen fizikálisan jelen ne legyen, és úgy irányítsa hatékonyan a rendelkezésre álló munkaerőt. Mindez nem csupán a megtérülés szempontjából jelenthetnek problémát, hanem könnyen megalapozhatják az ügyfelek elégedetlenségét is.

Egy jó ötlet és az első lépések a siker felé

Ezekre a teljes ágazatot érintő nehézségekre kereste a megoldást a Smart Clean három alapítója, Lav és Stella Agarwal, valamint Abhishek Mishra. A két társalapító, Lav és Abhishek egy szingapúri robotikai startupnál dolgoztak együtt, ahol nem csupán gyakorlati munkát végeztek, hanem tudományos kutatásokat is. Stella egy szingapúri takarítócéget vezetett korábban, így az ő tapasztalatai is nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy az alapítók közösen felismerjék azokat a pontokat, amelyekben a szakmának nagy szüksége lenne a digitális átalakulásra.

Lav Agarwal meglátása szerint a takarítóipar jelenlegi működésében különösen nagy problémát jelent az, hogy a takarítók csupán bizonyos időközönként látogatnak el az épületek különböző részeibe annak érdekében, hogy felmérjék, milyen munkálatokra lenne szükség – mindezek felismerése pedig meglehetősen szubjektív. Emellett az is gondot okoz, hogy a hiányosságokat nem azonnal, csak késedelemmel tudják azonosítani, ami szintén növelheti az ügyfelek elégedetlenségét. A tevékenységek nyomon követését és menedzselését tovább nehezíti, hogy a dokumentációt többnyire papíron vezetik.

A megoldás: jövőbe mutató szoftverszolgáltatás

A Smart Clean alapítói tehát arra keresték a megoldást, hogy miként tudnák növelni az ágazatban a felhasználói elégedettséget, és hogyan lehetne megkönnyíteni a termelékenység nyomon követését és a vizsgálatok lefolytatását. Abból indultak ki, hogy az épületüzemeltetés két legnagyobb feladatköre a takarítás és a biztonság megszervezése, amelyek közül a biztonsági iparban már szinte minden technikailag vezérelt, a takarítási műveletek viszont többnyire mind manuálisan működnek.

Ennek érdekében kifejlesztettek egy olyan takarítási folyamatokat támogató menedzsment rendszert, amely a kórházak, bevásárlóközpontok, irodák, repülőterek és egyéb kereskedelmi ingatlanok számára könnyű összeköttetést biztosít a takarítást végző szolgáltatókkal. Ezt a rendszert olyan beépített érzékelők támogatják, amelyek valós idejű adatokat szolgáltatnak az adott épületről (hasonlóan a biztonsági felügyeleti rendszerekhez), amelyekből információt gyűjtenek, és autonóm módon vezérlik a szükséges műveleteket a helyszínen robot technika vagy takarítócsapat segítségével.

Takarítói hatékonyságnövelés, megnövelt ügyfélelégedettség

A rendszer fejlett adatelemzést, gépi tanulást és prediktív (előrejelző) algoritmust használ az igények megállapításához, és mindezek segítségével küld figyelmeztetéseket a takarítóknak a részletes munkautasításokkal. Így a létesítményüzemeltetők 360 fokos képet kaphatnak a teljes épület takarítási követelményeiről és a megtett intézkedésekről egyaránt. Ennek köszönhetően előre meg tudják tervezni az erőforrásokat, ezzel is hozzájárulva ahhoz, hogy a takarítóiparban ne az előre beütemezettek teljesítése legyen a cél, hanem a valós igények kielégítése, ami több mint 30 százalékkal növelheti a hatékonyságot.

A Smart Clean Matrix névre keresztelt platform segítségével a takarító cégek könnyen digitalizálni tudják az összes háttérműveletüket, ideértve a munkaerő-gazdálkodást, az adatellenőrzést, valamint a szerződések és bérszámfejtés kezelését. Ez nemcsak kellő átláthatóságot biztosít, de minden érintett között megkönnyíti a zökkenőmentes információáramlást is.

Hatalmas az igény az automatizálásra

Hamar világossá vált, hogy egy ilyen szolgáltatásra hatalmas igény van. Alátámasztja ezt az is, hogy a Smart Clean évről évre a háromszorosára növekedett, emellett komoly befektetőket sikerült bevonzaniuk. Ám nem indult zökkenőmentesen a vállalkozás, hiszen egy hardveres szolgáltatást mindig nehezebb feladat kialakítani, mint egy online, kizárólag szoftver alapú megoldást. Mivel a rendszer fizikai terméket is tartalmaz, a teljes technológiai, termékfejlesztési folyamat sokkal összetettebb, és akár évekig is tarthat a kutatás-fejlesztés, majd a bevezetés. Emellett a megfelelő gyártó partner megtalálása sem könnyű feladat. Ha viszont minden akadályt sikerül megugrani, az hatalmas versenyelőnyt jelent.

További kihívást jelentettek az olyan piacok, ahol a munkaerő költsége nagyon alacsony, mint például Indiában. Itt a bevezetés nem volt egyszerű, hiszen nehéz úgy alátámasztani a megtérülést, ha minden beszerzési döntéshozatalt csak a költségek határoznak meg. Ezért át kellett térniük a piacspecifikus árképzésre, valamint a jövőre nézve a rendszer egy olyan változatát is tervezik kifejleszteni, amely a jelenlegi költségek töredékébe kerülne. Az utóbbi változatot olyan piacokon alkalmaznák, ahol alacsony a munkaerőköltség, így könnyebb megtérülést tudnának az ügyfelek számára elérni.

A jövőbeli tervek között szerepel az érzékelő szenzorok új változatának kifejlesztése, amely lehetővé teszi a teljes épületre kiterjedő tisztaságfigyelést, valamint a Smart Cleannél a termékportfólió bővítése és a földrajzi terjeszkedés is napirenden van.

„A takarítás örökzöld és recesszióbiztos üzlet. A koronavírus miatt a takarítás és a higiénia iránti igény csak fokozódott, mi pedig számos további megoldás bevezetését tervezzük a járvány után is. Emellett a világ kezdi felismerni a takarító- és FM-szektor digitalizálásának fontosságá"- nyilatkozta Lav Agarwal a YourStory-nak.

Kökényesi-Szili Eszter
36 cikk