FbPixel
2024 március 29.
Épületüzemeltetés

Üzemeltetési és karbantartási trendek, amikre érdemes odafigyelni 2022-ben

Üzemeltetési és karbantartási trendek, amikre érdemes odafigyelni 2022-ben

A világjárvány által előidézett változtatások közül sok állandósult 2021-ben, fokozatosan átalakult, ahogyan az üzemeltetési és karbantartási (O&M) csapatok dolgoznak. Mutatjuk az idei év 5 trendjét!

Az elmúlt években jelentős változást hoztak az O&M (Operation & Maintenance) csapatok életében az olyan technológiák, amelyek szükségtelenné teszik a papírmunka jelentős részét és a központi irodai dokumentációt. Egy ilyen decentralizált környezetben a főként külső helyszíneken dolgozó üzemeltetési és karbantartási szakemberek könnyebben és hatékonyabban végezhetik feladataikat az irodától távol is. A különböző technológiák fokozatosan átformálják a szakemberek mindennapjait.

A buildings.com összeszedte a legfontosabb trendek, amelyekre a szakma 2022-ben odafigyel!

  1. Fokozatos átállás a felhő alapú szoftverekre

Az új évben az O&M szoftverek is várhatóan a felhőbe költöznek. A legtöbb FM szolgáltató – néhány rendkívül érzékeny operációs környezettől eltekintve – felkészült rá, hogy a felhőben elérhető megoldásokkal dolgozzon. Nem akarnak vesződni a folyamatos frissítésekkel, készek másra bízni a mögöttes hardver és köztes szoftver kezelését, és természetesen csökkenteni akarják a költségeiket is.

  1. A teljes O&M csapat mobil eszközön dolgozik

2020-ban és 2021-ben mindenki igyekezett a terepen dolgozó munkatársakat mobileszközökkel ellátni, hogy minimálisra csökkentsék a központi irodák fizikai leterheltségét.

A cégek gyorsan felismerték a mobil előnyeit: munkatársaik bárhonnan dolgozhatnak, alacsonyabbak a költségek, jobb az adatminőség és egyszerűen integrálható a régebbi rendszerekkel. Ezeket az előnyöket 2022-ben várhatóan kiterjesztik a teljes O&M csapatra, nem csak a külső helyszíneken dolgozó szakemberekre.

A mobilra optimalizált megoldásokkal a munkairányítási döntéshozatal nagy része is átkerülhet a külső helyszíneken dolgozó vezetők kezébe, akik a létesítmény alapos ismeretével és a csapat készségeinek és képességeinek figyelembe vételével a megfelelő embereket a megfelelő feladatokhoz rendelhetik.

  1. Az alvállalkozók felügyelt bevonása

A munkatársak mobil-megoldásokra való átállásával megjelent az igény, hogy esetenként a beszállítókat is olyan alkalmazásokkal lássák el, melyek megkönnyítik a kommunikációt, a releváns információk, kérések és adatok valós idejű megosztását és a KPI, vagyis a fő teljesítménymutatók követését is.

Egyre látványosabb a trend, amikor a cégek úgy kezelik beszállítóikat, mintha a saját csapatuk részei lennének, ugyanakkor nem engedik, hogy hozzáférjenek házon belüli alkalmazásaikhoz – ezzel küszöbölve ki a biztonsági kockázatokat.

  1. Még több MI eszköz

A mesterséges intelligencia (MI) folyamatosan fejlődik és beszivárog az O&M szakemberek hétköznapjaiba is. A hangasszisztensek és a prediktív modellek már egy ideje elérhetőek, de a mesterséges intelligencia következő generációja, amelyet a valós idejű megfigyelőeszközök gyors terjedése tesz lehetővé, 2022-ben meghatározó változásokat hozhat az üzemeltetés és karbantartás területén is.

A fejlesztésekben azok a gyártókra érdemes figyelni, akik olyan speciális berendezéseket állítanak elő, melyeket távolról is felügyelnek. Az ügyfélbázisukon keresztül így akár több száz gépet is figyelnek, a leszűrt információk alapján pedig egyre pontosabban hangolják mesterségesintelligencia-modelljeiket, hogy nagyobb mértékben tudják megelőzni a hibákat.

A folyamatos munkaerőhiány is olyan tényező, ami felerősítheti az MI alkalmazását 2022-ben.

  1. Automatizált tervezés és ütemezés

A tervezés és az ütemezés mindig is kihívást jelentett az O&M vezetők számára, sokan még mindig táblákat vagy táblázatokat használnak. Az asztali gépekre fejlesztett szoftverek már több mint 20 éve elérhetők, és bár széleskörű funkcionalitással rendelkeznek, köztudottan nehezen használhatók, gyakran hónapokig tart, amíg minden elemüket megismerik a felhasználók.

2021-ben új mobil tervezési és ütemezési eszközök jelentek meg, amelyek használata jelentősen egyszerűbb és a felhasználók a legtöbb műveletet bármely eszközükről elvégezhetik. Segítségükkel könnyedén készíthetők ütemezések több személy számára akár több helyszínt és projektet felölelő munkához.

Idén egyre szélesebb körben várható a karbantartási és üzemeltetési feladatok automatizált ütemezése, amelyben a prioritások, a szükséges készségek és tapasztalatok előre meghatározott üzleti szabályok alapján kerülnek meghatározásra, amelyek a munkaerő rendelkezésre állásától és a túlórák költségeitől kezdve az állásidő kockázatáig és az ügyfelekre gyakorolt ​​hatásokig számos tényezőre optimalizálnak.

Mihalovics Réka
27 cikk