Most értékelődött fel igazán az ingatlanüzemeltető cégek szerepe, amellett, hogy az üresen kongó épületek fenntartására még az egyik legnagyobb home office gyakorlat idején is oda kell figyelni, ők biztosítják azt is, hogy a nagyobb irodaházakban, vagy kórházakban, de akár még a tömegközlekedési járműveken is tisztaság fogadja a dolgozókat, utazókat. Mindezt egy olyan környezetben, amikor valóságos licit és harc folyik a vírusölő fertőtlenítőkért és a tisztítószerekért akár 10-szeres árat is elkérhetnek – írja a portfolio.hu.
Három üzemeltető cég válaszait foglaljuk össze arról, hogy ők mit tapasztaltak eddig a járványhelyzetben, többen keresnek-e munkát a turizmus átmeneti megállásával, biztosítani tudják-e például a megfelelő felszerelést a takarítóknak, vagy éppen, hogy van-e elég tisztítószer most, hogy mindenki fokozottan ügyel a higiénés előírásokra.
ÁLTALÁNOS TAPASZTALATOK
A megkérdezettek több mindent is kiemeltek azokból a tapasztalatokból, amelyek leginkább összefoglalják most az épületüzemeltetést:
A Neo Property Services-nél azt látják, hogy az operatív folyamatok működnek, de az anyag- és alkatrészellátás esetenként akadozik és továbbra is a legnagyobb gondot a megbízható minőségű fertőtlenítőszerek beszerzése jelenti.
Nagyon eltérő tapasztalatokról számolt be a B+N Referencia Zrt. az FM különböző területeiről: “Az épületfelújítások továbbra is gőzerővel haladnak, itt egyelőre nincs jelentős alapanyaghiány, a munkaerőállomány is stabil. A takarítási szolgáltatás igény jelentősen nőtt, szinte minden partner átállt a virucid hatású tisztítószerekre, nőtt a tisztítási gyakoriság, és egyre több helyen kérnek teljes fertőtlenítést is. A munkaerőállományt ebben az ágazatban érintette leginkább az iskolák bezárása, de végül kis százalékuk esett ki emiatt a napi munkából.”
VAN ELÉG MUNKAERŐ?
Korábban ez volt az egyik olyan szektor, ami igencsak megsínylette a munkaerőhiányt. Nagy volt a fluktuáció, és folyamatos béremelésre volt szükség, hogy ne menjenek el máshová például a takarítók. Felmerül tehát a kérdés, hogy például a turisztikai szektor leállása tudta-e enyhíteni ezt a nyomást. A megkérdezett cégek más tapasztalatokról számoltak be, a Neo Property Services-nél tömegesen nem vettek fel új alkalmazottakat, ugyan az első hetekben, a gyakoribb takarítás miatt megnőtt a takarítói létszámigény, de az üzletek bezárása miatt a takarítási szint és a gyakoriság csökkenését tapasztalják inkább. A létesítmények üresedésével párhuzamosan a hibabejelentések száma is csökkent, így a meglévő létszám mind karbantartás mind pedig takarítás területén elegendőnek bizonyul. A Dome és a B+N már kezdik érezni az átalakuló munakerőpiacot, utóbbi szerint: egyik hétről a másikra sokszorosára nőtt a jelentkezők száma, így a kiesőket tudtuk/tudjuk pótolni.
VANNAK EXTRA KÖLTSÉGEK A TISZTÍTÓSZEREKBEN? MENNYIRE NEHÉZ BESZEREZNI A TERMÉKEKET?
A virucid hatású tisztítószereknél sem egyszerű a helyzet: a B+N szerint ezek ára békeidőben is 15-40%-al magasabb, mint az általános tisztítószereké, a járványhelyzet miatt erre a már eleve magasabb árra jön rá 1,5-2-szeres szorzó. A kapacitások és a beszerzési lehetőségek a virucid hatású tisztítószereknél nagyon szűkösek, sőt már egyes gyárak alapanyag hiánnyal küzdenek, így ezek a termékek az utóbbi hetekben gyakorlatilag napi árasak lettek, valóságos licit és harc folyik a megszerzésükért.
A TISZTÍTÓSZEREK ÁRNÖVEKEDÉSE MELLETT TALÁN JELENTŐSEBB PLUSZKÖLTSÉG A VÉDŐESZKÖZÖK KÖLTSÉGE. EZEN A TERÜLETEN (MASZKOK, KESZTYŰK, OVERÁLLOK) NEM RITKA A 10-20-SZOROS ÁREMELKEDÉS SEM.
A cég 4100 takarítót foglalkoztat, ők kifejezetten veszélyeztetett környezetben dolgoznak, kórházakban, nagyforgalmú irodaházakban, közlekedési eszközökön. Számukra csak a védőeszközök beszerzésére eddig nagyságrendileg 100 millió forintot kellett költeni.
A teljes cikk a portfolio.hu-n olvasható.