Egy olyan piacon, ahol az új létesítményeket a legmagasabb elvárásoknak és a különböző minősítési rendszereknek megfelelve alakítják ki, a bérlőkért is élesedik a verseny. Ezen a terepen az innovatív FM-szolgáltatók vannak lépéselőnyben.
A legkritikusabb kérdés: a higiénia
A létesítményüzemeltetési szolgáltatás eredményességét sokszor abban mérik, hogy az mennyire látványos. Hiszen, ha feltűnik a szükségessége, akkor általában már fennáll egy probléma. Ez különösen igaz az épület tisztaságának fenntartására, amellyel szemben a járványhelyzetben új, az üzemeltetéstől extra kapacitást igénylő kritériumok is megjelentek.
Az azonban nem feltétlenül elvárás az FM-ekkel szemben, hogy minden takarítással kapcsolatos részletet ők tartsanak kézben, sőt, ezt érdemes szakemberekre bízni. Több érv is szól a takarítás kiszervezése mellett, melyek közül a legnyomósabb talán, hogy ezzel értékes időt spórolhatunk meg csapatunknak, akik így azzal foglalkozhatnak, amihez igazán értenek. Emellett a takarítócégek személyre szabott megoldásokat kínálnak, tájékozottak az aktuális kritériumokkal kapcsolatban, amelyeket ellenőrizhetően be is tartanak.
Fontos lépést tartani a technikai fejlesztésekkel
Az FM-szakmában fontos szempont a költséghatékonyság, ám 2021-re a minőség biztosítása ennél is fontosabbá vált. Ha pedig a kiadások optimalizálását, a magas színvonalat és a lehető legnagyobb hatékonyságot szeretnénk összehangolni, elkerülhetetlen a befektetés korszerű, intelligens eszközökbe. Ma már elérhetők olyan épületirányítási rendszerek, amelyek az üzemeltető csapat legfontosabb teendőit egy vezérlő felületre összpontosítják, így az épület kezelése és karbantartása még gyorsabbá és egyszerűbbé válhat.
Az érintésmentes megoldások, a távvezérléssel működtethető egységek és hasonló intelligens, automatizált eszközök külföldön számos országban már alapvetőnek számítanak, de Magyarország is egyre inkább felzárkózik e téren. Az új megoldások költségei elsőre talán riasztónak tűnhetnek, ám azt a szakemberek is felismerik, hogy a költség-, idő- és energiaoptimalizálás szempontjából jelentős szerepüknek köszönhetően hamar megtérülnek.
Ma már többről szól az FM, mint korábban
A szakma számos ponton sokat változott az évtizedek során, de talán az egyik legfontosabb átalakulás az, hogy a facility management már jóval többről szól, mint egy épület tisztán tartása és a berendezések karbantartása – emeli ki a NuWire Investor. Megfogalmazódott az igény, hogy az FM minél inkább alkalmazkodni tudjon az épület használóinak tevékenységéhez, és pozitív élményt nyújtson számukra. Biztosítsa a kellemes, biztonságos és a lehető leghatékonyabb munkakörnyezetet, és a tervezésnél vegye figyelembe az egyedi igényeket. Ehhez természetesen nélkülözhetetlen a megfelelő vállalati kultúra és a jól képzett, motivált szakemberek.
A folyamatos képzés elengedhetetlen
Hogyan érhető el, hogy az FM-csapat képes legyen megfelelni az aktuális követelményeknek, és a lehető legprofibb szakemberekkel szintet tudjon lépni a szolgáltatásában? Elsőként fontos a csapat minden tagjának felhatalmazása. Hogy az egyedi igényeket és a problémás pontokat időben felismerjék, a kollégáknak folyamatosan kommunikálniuk kell az épület használóival, hogy pontosan tudják, mire van szükségük. Képesnek kell lenniük az igényeket prezentálni a vezetőség számára, és megvitatni velük a fontos kérdéseket. Minél több felhatalmazást kapnak, annál gyorsabban tudnak fejlődni.
Ahhoz pedig, hogy az aktuális irányelveket (legyen szó fenntarthatóságról vagy higiéniáról) az üzemeltető csapat minden tagja elsajátítsa és szem előtt tartsa, elengedhetetlen a folyamatos képzés. Az intelligens eszközök beépítéséhez hasonlóan a munkatársak állandó fejlesztése is egy olyan befektetés, ami gyorsan megtérül, és egy lépéssel közelebb visz a profi és korszerű FM-szolgáltatáshoz.