FbPixel
2024 március 28.
Épületüzemeltetés

Vigyázz, kész, elektromos töltés! – Hogyan készüljön fel az FM?

Vigyázz, kész, elektromos töltés! – Hogyan készüljön fel az FM?

Az elektromos autók töltésének biztosítása már évek óta kiemelt kérdés a parkolóval rendelkező létesítmények üzemeltetői számára, ám év eleje óta már rendelet is szabályozza az e-töltők meglétét. Éppen ezért a létesítményüzemeltetőknek minél előbb fel kell készülniük a változásra. De milyen lépések szükségesek ehhez?

  1. január 1-jétől lépett életbe az az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásáról szóló rendelet, amely előírja a meglévő, az új építésű és a jelentős felújítás alá vont épületek parkolóiban kialakított elektromosautó-töltők meglétét. Ennek értelmében az alábbiak vonatkoznak új építésű, vagy az elektromos infrastruktúrát is érintő felújításon áteső épületekre:
  • Legalább tíz parkolóhellyel rendelkező, nem lakáscélú épületeknél, ahol a parkoló az épületen belül vagy közvetlenül az épület mellett helyezkedik el, kötelező egy elektromos töltőpontot kiépíteni, és minden ötödik parkolóhelyen egy olyan létesítményt, amely lehetővé teszi az elektromos csatlakozást, így később is kiépíthető több töltőpont.
  • Tíznél több parkolóhellyel rendelkező lakóépületek esetén minden parkolóhelyen kötelező kiépíteni egy olyan létesítményt, amely lehetővé teszi az elektromos csatlakozást.

A rendelet a már meglévő épületekre is kitér:

  • Amennyiben egy legalább 20 parkolóhellyel rendelkező, nem lakáscélú épületben vagy közvetlenül mellette parkoló található, 2025. január 1-től kötelező legalább egy elektromos töltőpontot telepíteni.

Fontos, hogy ide tartoznak többek között az áruházak, a bevásárlóközpontok, az irodaépületek, a fizetős parkolóházak, a kereskedelmi és vendéglátó épületek, az oktatási és egészségügyi ellátást szolgáló, valamint szórakoztatásra, sportra és közművelődésre használt épületek is.

Mit tehet az FM, hogy felkészítse az épületet az elektromos töltésre?

A legtöbb új létesítmény kialakításakor az elektromosautó-töltőkkel is számoltak a tervezők, azonban meglévő épületeknél ezek utólagos pótlása már az facility managerek feladata. Ez sok esetben nagy kihívást jelent, hiszen számos parkoló áramellátása korlátozott, és ezeket is minimum 50 éves működésre tervezték, ezért jelentős átalakítást igényelhetnek.

Az első lépés, hogy elektromos szempontból elemzést kell végezni az épületen, és meg kell vizsgálni az elektromos szolgáltatás mértékét, valamint az aktuális kapacitást. Előfordulhat ugyanis, hogy a meglévő szolgáltatás olyan csekély, hogy nem alkalmas a jövő energiaigényének kiszolgálására, ezért a kapacitást növelni kell.

Elengedhetetlen a stratégiai tervezés

Az épület elemzése után pontos terv szükséges a töltők elhelyezéséről, és arról, hogyan lehetséges a felszín alatti vezetékek kialakítása egy már meglévő betonszerkezetben. Ezeket azért is szükséges alaposan megvizsgálni, mivel egyes szerkezetben a betonlapokban feszítőkábelek vannak, amelyeket óvatosan kell átfúrni, mert ha megsérülnek, az hatással lesz az egész szerkezet stabilitására.

A következő lépés a beépítendő töltőállomások típusának kiválasztása. Három különböző szint is választható a töltési sebesség alapján, amelyek közül a hármas a leggyorsabb, ám a kettes a legelterjedtebb. Az elektromosautó-töltők csatlakozó konfigurációi gyártónkként eltérőek, ezeket pedig a parkolótulajdonosoknak fontos figyelembe venniük az utólagos felszereléskor.

Sokat segíthet egy elektromos töltésre specializálódott külső cég

Az utolsó lépésben az üzemeltetőknek össze kell állítaniuk a teljes építési dokumentációt, amelyet a vállalkozóknak kell benyújtaniuk a telepítésre vonatkozó ajánlattételhez. Ezt követően jöhet az egyeztetés az építészekkel, mérnökökkel, villanyszerelőkkel stb. Ezeket a folyamatokat nagyban megkönnyítheti, ha olyan külsős céget hív segítségül az FM, amely teljes körű szolgáltatást tud nyújtani egészen a tervezéstől a kivitelezésig (pl. E.ON).

 

Forrás: facilitiesnet.com, villanyautosok.hu

Kökényesi-Szili Eszter
36 cikk