FbPixel
2024 március 28.
Épületüzemeltetés

Okostelefonokkal a hatékonyabb üzemeltetésért

Okostelefonokkal a hatékonyabb üzemeltetésért

A mobilapplikációk használata és fejlesztése számos területen megkönnyítheti az FM-ek életét. Jaroslav Barton, a HID fizikai beléptetés-ellenőrzésért felelős termékmarketing igazgatója a Facilities Management Journal-ban világított rá, hogy az okostelefon-alapú megoldások elterjedése milyen kézzelfogható előnyökkel jár.

A létesítményüzemeltetőknek rengeteg kihívással kellett szembenézniük az elmúlt években, sok esetben olyan igényekkel, amelyek látszólag kizárják egymást. A világjárvány során gyorsan kellett reagálniuk különböző egészségügyi és biztonsági protokollok bevezetésével, most pedig az energia- és költséghatékonyság mellett az ESG-célok megvalósítása is fontos feladatuk. Mindezzel egyidőben általánossá vált a hibrid munkavégzés is, amellyel felmerült az igény az épületekkel kapcsolatos hozzáférési jogosultságok könnyű és gyors kezelhetősége iránt.

550 millió PVC kártya évente vs ESG célok

A beléptetés-ellenőrzés a technológia fejlődésével egyre nagyobb szerepet játszik az épületek üzemeltetési tervének, karbantartásának és működésének javításában. Mindebben kulcsfontosságú lehet egyetlen változás: a műanyag belépőkártyák leváltása okostelefon- vagy okosóra-alapú megoldásokra, amelyek segítségévek az épületek intelligensebbé, környezetbarátabbá és hatékonyabbá válhatnak. Becslések szerint évente több mint 550 millió PVC belépőkártyát gyártanak és értékesítenek, ami 2700 tonna műanyaghulladékot termel és 11 400 tonna szén-dioxid-kibocsátást eredményez. Ez óriási mennyiség, éppen ezért a digitális megoldásra való átállás egy csapásra megszüntetheti ezt a környezeti terhet, ami hozzájárul a tulajdonosok fenntarthatósági kezdeményezéseihez és az ESG-index pontszám növeléséhez is.

Az átállás sem bonyolult, főleg, ha a már telepített ajtóolvasók nem túl régiek, és támogatják a mobilos hozzáférést is. De egy frissítéssel a korábbi kártyaolvasók is „felokosíthatóak”. Cserére csak igazán régi beléptető rendszerek kapcsán van szükség. Ezután már csak be kell szerezni és telepíteni a választott mobilos hozzáférési megoldást (egy okostelefon-alkalmazást és a hozzá tartozó szervertámogatást), majd integrálni azt a meglévő épületirányítási vagy biztonsági rendszerekkel. Sok olvasó támogatja a fizikai kártyákat és a virtuális hitelesítő kártyákat is, így a fokozatos bevezetés is lehetséges, ami ideális lehet a több bérlővel rendelkező nagy épületekben.

Saját mobiljukra a felhasználók is jobban vigyáznak

Az egyszerűségen kívül még sok érv szól a mobil alapú hitelesítés mellett, amelyekhez bármilyen iOS vagy Android rendszerű eszköz használható. A felhőben futó szoftveralapú menedzsment például rendkívül egyszerűvé teszi az engedélyezéseket, a virtuális hitelesítő kártyák kiosztását, az épületbe való belépési jogok beállítását, az azonosítók távoli érvényesítését vagy visszavonását, valamint a látogatók vagy vállalkozók kezelését. Mindezzel idő, energia és pénz is megtakarítható a leterhelt üzemeltetők számára.

A mobilok használata mellett szól továbbá az is, hogy a felhasználók sokkal jobban vigyáznak ezekre az eszközeikre. Kutatások szerint évente a kiadott műanyag belépőkártyák 17%-a elveszik, ami mindig biztonsági kockázatot jelenthet. Ez az okostelefonokkal könnyebben kiküszöbölhető, ha pedig mégis megtörténik, sokkal gyorsabban észreveszik, és a digitális kártya azonnal letiltható. A gyorsaság pedig magára a fizikai belépésre is igaz, hiszen a mobilokkal sokkal gördülékenyebben és érintés nélkül is kinyílhatnak az ajtók. Sok facility manager a beléptető applikációt más kényelmi szolgáltatásokkal is összevonja, így még jobb élményt tudnak nyújtani a felhasználóknak.

De talán a legizgalmasabb előny a személyazonosság- és helymeghatározás beépítése, amelynek segítségével fontos adatok nyerhetők ki arról, hogy az emberek hogyan használják az épületet, mindez személyes, magánjellegű adatok gyűjtése nélkül. Az ilyen valós idejű adatok HVAC-rendszerrel való összekapcsolásával például a légkondicionáló automatikusan felkapcsolható, ha egy 20 fős csoport gyűlik össze egy tárgyalóteremben. Ezek a mobilalapú megoldások tehát nemcsak költséghatékonyak és gyorsan telepíthetők, de egyszerűbbé és produktívabbá is teszik az elfoglalt létesítményüzemeltetők munkáját.

A lengyel példa: a Skyliner

Jó példa erre a varsói Skyliner felhőkarcoló is, ahol számos funkcióval rendelkező mobilapplikációt alkalmaznak a beléptetéshez és a teljes működéshez. Az épület egyes részeit funkciók szerint zónákra osztották: irodahelyiségek a bérlők számára, mindenki számára szabadon hozzáférhető területek, valamint a parkoló.

A munkatársak iOS és Android alapú okostelefonjaikkal a SkylinerAPP-ot használják az épületbe való fizikai belépésre, parkolóhelyek, asztalok és konferenciatermek lefoglalására, valamint az épületről vagy a folyamatban lévő eseményekről szóló információk fogadására. A rendszer a karbantartási igények naplózására is szolgál, amelyekről az épület üzemeltetői értesítést kapnak, így ezeket azonnal kezelni tudják. Az applikáción eddig 1600 felhasználó regisztrált és több tízezer kérés érkezik ezen keresztül.

fmbusiness.hu
403 cikk

fmbusiness.hu Az fmbusiness.hu létesítményüzemeltetési portál.

Facility management hírek, érdekességek, innovációk és riportok az online térben. Az fmbusiness.hu üzemeltetője és hírügynöksége az Arany-Média Hírügynökség. A facility management hírportál főbb témái: épületüzemeltetés, létesítményüzemeltetés, ingatlan és irodaház hírek, építési és öko technológiák, külföldi és hazai szakmai érdekességek, újdonságok.