A létesítményüzemeltetők számára talán a mellékhelyiségek a legkritikusabb helyiségek egy épületben. A mosdókban egyszerre kell a tisztaságról, energiahatékonyságról és környezettudatosságról gondoskodni, miközben itt a legnagyobb a forgalom is. Hogyan lehet egyszerre zöld, biztonságos és okos is egy mosdó?
A pandémia alatt felértékelődött a különböző higiéniai előírások fontossága. Azonban, ahogy azt a Boston Consulting Group nemrégiben végzett kutatása is alátámasztja, egészségünk biztonsága mellett ma már a környezetvédelmi szempontok is egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. A felmérésben résztvevők 76%-a számára ugyanis a környezetvédelem legalább olyan fontos, mint az egészségügy.
Ha ez önmagában még kevés motivációt jelentene, a fenntartható megoldásokat támogatja az aktuális gazdasági helyzet is. Egy FM számára az optimális energia és vízfogyasztás, illetve alapanyag-felhasználás most fontosabb, mint bármikor.
Az irodaházak és kereskedelmi ingatlanos mosdóiban azonban rengeteg energia, így pénz is könnyedén elfolyik. Szakértők szerint a fölösleges pazarlásra az intelligens mellékhelyiségek jelentik a megoldást. Az IoT (Internet of things – dolgok hálózata) alapú innovációkkal az üzemeltetők úgy spórolhatnak, hogy közben nem veszélyeztetik a létesítményt használók egészségét és a környezetet sem.
Mitől lesz intelligens egy mosdó?
Az érzékelőkkel ellátott okos rendszerek segítségével az FM valós idejű információt kaphat a mellékhelyiségek állapotáról, kihasználtságáról. Egy ilyen adatvezérelt rendszer lehetővé teszi a takarítási ütemtervek optimalizálását, a felesleges leállások kiküszöbölését, aminek köszönhetően a munkaidő is hatékonyabban strukturálható.
Egy intelligens mosdóban az IoT segítségével összekapcsolódnak a különböző fizikai eszközök - például a papírtörlő-, vécépapír- és szappanadagolók, a forgalmi számlálók, az intelligens csaptelepek és öblítőszelepek - az online adatgyűjtő rendszerekkel. Ezek a rendszerek figyelik, nyomon követik, elemzik és összesítik az adatokat, így pontosan látható, hogy mikor lesz szükség újratöltésre, vagy takarításra. Így nemcsak a pazarlás és a felesleges kiadások csökkenthetők, de könnyen megelőzhetők a bérlői panaszok is.
Hulladék csökkentés és munkaerő-optimalizáció – 2in1 megoldás
Sok esetben a meglévő takarítási ütemtervek elavultak, és a személyzetnek nincs rálátása a valós kihasználtságra és a készletek állapotára sem. Ennek köszönhetően a döntés alapja csupán a rutin vagy a feltételezés, és könnyen előfordulhat, hogy túl korán töltik újra az egyes adagolókat és dobják ki a régebbi fogyóeszközöket. Többek között ezt is segítenek elkerülni az intelligens mosdók. A Kimberly-Clark Professional-esettanulmánya szerint ez a technológia akár 80%-kal is csökkentheti a fogyóeszköz-pazarlást.
A munkaerőhiány és a fluktuáció nem újkeletű probléma a takarító részlegek életében. Mivel egyre nehezebbé válik a teljes létszámot fenntartani, az FM-eknek is kevesebből kell többet kihozniuk. Ez javítható azáltal, ha a takarító személyzet számára sokkal érthetőbbé és átláthatóbbá válik minden munkával kapcsolatos elvárás, és rendelkezésükre áll minden olyan – akár okos, online – eszköz, amellyel könnyebb és hatékonyabb lehet a munkavégzés.