FbPixel
2024 november 09.
Magyarország

A LED a jelen - és a jövő is?  

A LED a jelen - és a jövő is?  

A Magyar Elektrontechnikai Egyesület podcast csatornájának októberi vendégei Nagy János, a B+N Referencia Zrt. szenior energetikai szakértője, a Világítástechnikai Társaság elnöke, és Zalka Péter, a B+N Referencia Zrt. K+F részlegének igazgatója voltak.

A téma - a mai világban aktuális – energia-, azon belül is világítás-takarékosság. Az egész világon prioritás, hogy az irodák és otthonok világítása minél hatékonyabb és olcsóbb legyen. Ebben nagy „segítség” a LED technológia.

Zalka Péter, a B+N K+F részlegének vezetője

Zalka Péter a podcast adásban elmondta: régen a fényforrások gyártásához nagyon komoly know-how-ra, technológiára volt szükség. Olyannyira, hogy a világon csupán 4 cég volt képes ilyen izzót előállítani.   

„Nem kérdés, hogy a világítástechnikában a jelen és a jövő a LED technikáé.  Egy LED izzót egy diák is képes „előállítani” egy garázsban. A gyártók izzói pedig akár 7-8 évig képesek fényt adni, ami sokszorosa a hagyományos izzók élettartamának.” 

Nagy János, a B+N szenior energetikai szakértője, a Világítástechnikai Társaság elnöke

Nagy János szerint a világítástechnika ma nagyrészt elektronika, interdiszciplináris „tudomány”. Az épület tervezésekor általában a belsőépítészeké az utolsó szó, a világítás kialakításában is. A belsőépítészek esztétikai nézőpontját kell összehangolni a műszaki, technológiai szabványokkal és az emberközpontú gondolkodással. Ugyanis a legfontosabb, hogy az emberek jól érezzék magukat az irodában, vagy otthon.  

A színes fény, mint marketing hatás - fmbusiness.hu ingatlan, facility és property management hírek

Egy irodaépületben ma már alapelvárás, hogy a fényforrások vezérelhetők legyenek, rugalmasan alkalmazkodjanak a környezet kihívásaihoz. A „színhőmérsékletet” érdemes az emberek bioritmusához igazítani. A legmodernebb irodaházakban például már   automatikusan, a napszakhoz és a munkatársak cirkadián ritmusához igazodó fényforrásokat építenek be. Egészen extrém példák is előfordulnak: egy cég például azt kérte, hogy az izzók   8.000 kelvinen szolgáltassanak, hogy egész nap „pörögjenek” az emberek.

A színes fény, mint marketing hatás

A fényeknek sok helyen marketinghatásuk is van: az élelmiszerboltokban a különböző termékeket másfajta fényekkel világítják meg: a húspultnál a vörös, a gyümölcs-zöldség részlegen a zöld szín dominál.    

Az energiapazarlás kérdésében legtöbben a nyitott ablakon, vagy a nem megfelelő szigetelés miatt kiszökő hőre gondolunk, pedig ehhez hasonlóan a fotonkiáramlás is energiapazarlás. Nem beszélve az így kialakuló – sajnos sok épület környezetében fellépő – fényszennyeződésről.

„A főváros világítása fantasztikusan jó, vidéken sokszor a legolcsóbb megoldásokat választják” 

Nem elég kicserélni a hagyományos izzót egy LED-re. Át kell gondolni, hogy mik a céljaink az izzócserével, be kell vizsgálni a környezetet. Ezt nem lehet kikerülni a közvilágításban sem.

Közvilágítás - fmbusiness.hu cikke

A főváros közvilágítása fantasztikusan jó, az illetékesek odafigyelnek, mérnek, értékelnek, és szükség esetén változtatnak. Vidéken, kisebb településeken viszont sokszor nem elég körültekintően járnak el, előfordul, hogy automatikusan a legolcsóbb megoldást választják az önkormányzatok.  

A szakértők egyetértenek benne, hogy a fejlesztés nem áll meg. Egyelőre nem tudni, hogy a LED-ek újulnak meg, lépnek magasabb szintre, vagy egy teljesen új technológia robban be a piacra - hangzott el a Magyar Elektrontechnikai Egyesület podcast csatornájának októberi adásában.

fmbusiness.hu
535 cikk

fmbusiness.hu Az fmbusiness.hu létesítményüzemeltetési portál.

Facility management hírek, érdekességek, innovációk és riportok az online térben. Az fmbusiness.hu üzemeltetője és hírügynöksége az Arany-Média Hírügynökség. A facility management hírportál főbb témái: épületüzemeltetés, létesítményüzemeltetés, ingatlan és irodaház hírek, építési és öko technológiák, külföldi és hazai szakmai érdekességek, újdonságok.