Sok esetben robotszerű feladatot csinál az ember. Miért ne csinálhatná a robot ezeket a feladatokat? Felkészültek erre a helyzetre a KKV-k? Hol tartunk a digitalizációban? A Pódium Bistroban tartott Mind Mate Inspiration (MMI) és a Szövetség a Kiválóságért Egyesület GondolatTÁRSalgás elnevezésű rendezvényén járt az fmbusiness.hu munkatársa.
„Ne féljünk a digitalizációtól” – emelték ki az előadók már a rendezvény elején. Nem kell nagy stratégának lenni, hogy átlássuk, vagy éppen belássuk: a világ egyre bonyolultabb lesz. Ahhoz pedig, hogy a ritmust tartani tudjuk, szemléletformálásra és nyitottságra van szükség.
Társadalmi változások, jelentős átalakulások történnek, amelyek mindenkit érintenek. A transzformációk az életünkre, az érzéseinkre és a képességeinkre hatnak. Mit jelent ez számunkra manapság és hogyan tudunk megújulni? A válasz egészen egyszerű: társadalmi összekapcsolódás és jövőtudatosság szükséges.
A digitális termékek és szolgáltatások iránti igény felülmúlja a várakozásokat
Dr. Varga János, az Óbudai Egyetem Keleti Károly Gazdasági Kar oktatási dékánhelyettese az „Új kihívások vagy régi problémák? A hazai KKV-k versenyképessége a digitalizáció és a fenntarthatóság hajnalán” című előadásában kiemelte: a digitális termékek és szolgáltatások iránti igény felülmúlja a várakozásokat, és 2022-ben már a digitalizált ágazatokból származik a globális GDP több mint 50 százaléka.
Meg kell tanulnunk elfogadni a kiszámíthatatlanságot ahhoz, hogy képesek legyünk a stratégiai gondolkodásra. A jó stratéga mindig valahol a káosz határán táncol. Dr. Varga János Porkoláb Imre szavait idézte, amikor a változásról és annak elfogadásáról beszélt az MMI rendezvényén.
Digitális felzárkózás
Az Európai Bizottság felmérése szerint a magyar kis- és középvállalatok mindössze 13 százaléka számít digitálisan fejlettnek (az uniós átlag 18,5 százalék, az éllovas pedig Dánia, 36 százalékos mutatóval), miközben alig több mint egy százalék sorolható a nagyon fejlettek közé, vagyis azokhoz, akik például vállalatirányítási és ügyviteli rendszereket is használnak.
Az Óbudai Egyetem szakembere a Mind Mate Inspiration rendezvényen kiemelte, hogy a digitalizáció, vagy ahogyan a szófordulatot használta, a „digi-lét” az alábbiakban segít:
- Költségcsökkentés
- Üzleti folyamatok szabványosítás és automatizálás
- Csökkenti a munkaerőtől való függést
- Erősíti a versenyképességet
- Megérteti a fogyasztói magatartást
- Döntéstámogató segítséget nyújt
- Piackutatás
- Elősegíti az alkalmazkodóképességet
- Időt takarít meg
- Javítani lehet a gyártás és az ellátás hatékonyságát
- A Big Data elemzés segít betekinteni az üzleti döntésekbe
- Alkalmazni lehet üzleti intelligencia megoldásokat (pl.: ERP)
- Javíthatók a szervezeti folyamatok a cégen belül
- Felhőalapú megoldások javíthatják az irányítást
- Könnyebb hozzáférés az üzleti intelligencia megoldásokhoz
- Növelhető az átláthatóság, transzparencia
- Jobb hozzáférés a piacokhoz
- A vállalkozás ismertebb lehet, mint volt korábban.
Adat, digitalizáció, versenyelőny
A digitalizáció hazánkban sokáig nem volt prioritásban. Dr. Varga János kiemelte, hogy csak minden negyedik kis- és középvállalkozás fektetett be modern technológiákba az elmúlt években. De talán ennél is hangzatosabb, hogy egy itthoni felmérés szerint a megkérdezett 800 kis- és középvállalkozás közel háromnegyede nem hajtott végre informatikai fejlesztést az elmúlt két évben, pedig a digitalizáció jelen piaci környezetben ütőképesebbé tehetné ezeket a cégeket.
Az adatok kulcsfontosságú stratégiai eszközzé váltak mind a magán- mind a társadalmi értékteremtés tekintetében. Az adat versenyelőnyt jelenthet, a hiánya pedig könnyen egy vállalkozás végnapjait. A kérdés már csak az, hogy ez 2030-ban vagy 2035-ben történik meg. Vagy bizonyos iparágakban akár már hamarabb…
Új technológiák jelennek meg, új szakmák és munkahelyek születnek, de ezzel együtt megszokottak tűnnek el. Egyre gyorsabban változik a világ, és mindez kihat a munkahelyekre, érinti az iparágakat, és természetesen az embereket is – figyelmeztetett az egyetem szakembere.
Fotó: Lékó Tamás photography