A Savills és a Workthere becslései szerint az európai irodák 20%-a rugalmas irodává válhat. Ezeknek az irodatípusoknak az értelmezése azonban egyelőre még nagyon változó, éppen ezért ez a szám helyenként eltérő lehet.
A Savills legfrissebb kutatása szerint az európai rugalmas irodák iránti kereslet 2022 első félévében elérte a 193 000 négyzetmétert, ami megegyezik a 2020 és 2021 teljes évében regisztrált adattal. Az előrejelzések pedig azt mutatják, hogy a saját irodák bérlésének növekvő költségével együtt 2023-ban az összes európai iroda 5%-a, 2024-ben pedig 6%-a válhat rugalmas irodává, hosszabb távon pedig a teljes irodaállomány 20%-a – idézi a tanulmányt az FMnewsroom.com.
Mi szól a rugalmas irodák mellett?
A rugalmas (flex) irodák lehetőséget biztosítanak a cégeknek, hogy a hagyományoshoz képest rövidebb időre és rugalmasabb feltételekkel kössenek irodabérleti szerződést. Ez a jelenlegi bizonytalan időkben nagyobb alkalmazkodóképességet biztosít a szervezeteknek. Mindemellett ez a modell a bérlők berendezésekre szánt beruházási költségeit is csökkentheti, hiszen a rugalmas irodák jellemzően már teljesen felszereltek beköltözés előtt, csak minimális átalakítások szükségesek.
Az ilyen irodák továbbá általában modernebbek, továbbfejlesztett kényelmi és egyéb szolgáltatásokkal rendelkeznek, és jól megközelíthető helyszíneken találhatók. A megnövekedett szolgáltatási igények miatt a cégek hajlandóak kifizetni a teljes körű szolgáltatásokkal rendelkező irodák többletbérleti-díját, sok esetben kiváltva ezzel a saját létesítménygazdálkodási csapat fenntartását. A rugalmas irodák tulajdonosainak ugyanakkor ez többletfeladatot is jelent, hiszen nekik kell a létesítményüzemeltetői csapatról gondoskodniuk.
A rugalmas irodai szektorban nem csökken a befektetési kedv
Az kutatás eszerint az irodapiaci szegmens befektetői 29%-a invesztálna többet rugalmas irodákba a következő 12 hónapban. Az ilyen irodákat azonban dinamikusan kell kialakítani, hogy gyorsan igazíthatóak legyenek a változó igényekhez.
A Workthere Flexmark adatai szerint az európai rugalmas irodákban az öt leginkább igényelt funkció a telefonfülke (22%), a belső tárgyalóterem (21%), az irodahelyiségekre szóló extra bérleti opció (15%), az állóasztalok (11%) és az közös tér (10%). Emellett az európai válaszadók 4%-a jelezte, hogy további járműtöltő pontokra is szüksége van, ami nagyobb arány, mint bármely más régióban.
A következő öt évben az európai rugalmas irodák üzemeltetői a legnagyobb változásként az online platformokon keresztül történő helyfoglalásra számítanak. Emellett előfordulhat az is, hogy a munkáltatók korlátozzák felvételi tevékenységüket, így a munkanélküliségi ráta emelkedni kezd, ami pedig csökkentheti az irodahelyiségek iránti igényt. Ugyanakkor ez a gazdasági bizonytalanság hozzájárulhat a rugalmasabb bérleti feltételek iránti kereslet növekedéséhez. Ráadásul a további kényelmi szolgáltatások és a különböző munkamodellek felé való elmozdulás is támogathatja a rugalmas helyiségek iránti érdeklődés növekedését.